Frequente feedback is een middel om de performance van jou als (managing) professional en je team te verbeteren. Het is in feite een terugkoppeling op je handelen en functioneren. Vaak vinden managers en professionals het lastig om deze terugkoppeling te geven. Ze geven het niet frequente genoeg of vermijden het liefst.

Wat weerhoud velen dan toch van het geven van feedback?

In mijn praktijk hoor ik vaak dat managers en (managing) professionals feedback geven moeilijk vinden. Feedback gaat om aangeven dat er iets gebeurde dat je raakte, impact had op je resultaten en dat je graag anders zou willen. We moeten ervoor uit onze comfort zone en dat is natuurlijk niet altijd makkelijk. We vermijden liever situaties die ongemak oproepen. Het goede nieuws is dat je dit natuurlijk kunt leren!

Voor de feedback starters zes tips:

  1. Bereid de feedback voor. Weet wat je wilt zeggen. Doe het vanuit een positieve intentie. Je wilt de ander iets teruggeven om van te leren. Als de stoom nog uit je oren komt, wacht dan even.
  2. Beschrijf de aanleiding in concreet gedrag en gebruik de ik-vorm.
  3. Geef aan wat je van het concrete gedrag denkt, je erbij voelt of de impact op je werk is.
  4. Laat de ander weten wat je graag anders zou willen.
  5. Vraag de ander om een reactie. Hoe kijkt deze tegen de situatie aan?
  6. Last but not least geef elkaar een hand en ga goed uit elkaar ;-)!

Dit zijn slechts een paar tips. Heb jij of je organisatie hulp nodig in het ontwikkelen van jouw competenties of een effectieve feedback cultuur, aarzel dan niet om contact met me op te nemen. T: 06-25180913 M: info@degroeizaak.nl

Artikel kopiëren of onderdelen gebruiken? Dan graag met bronvermelding. Dankjewel!

Share